Cro - Einmal Um Die Welt

Powered by mp3skull.com

неделя, 15 ноември 2009 г.

филии

Филии.
Препечени филии.
Всеки си има своя лек, своята панацея за лоши дни.
Моят лек за тъга и лошо време са препечените филии с масло.
Основно през зимата и есента.
Тогава съм силно подтисната от студа и оскъдицата слънце.
Сякаш не съм жива. В режим "изчакване".
Тогава ям препечени филии с масло.

Всичко започна една зима,преди повече от 20 години с "Шумът на върбите", на Кенет Греъм. Някой беше подарил на брат ми книгата, а после книгата изчезна. Или някой не я върна, по-вероятно.
Не помня.
Спомням си обаче корицата и картини от описанието, наум.
Чели ли сте я? Сигурно сте я чели.
Помните ли Жабока? Той всъщност беше ужасен! Правеше, каквото си поиска, с усещане за недосегаемост, в следствие огромното си наследство, без оглед на щетите и с ужасно отношение към другите животни. И съвсем закономерно, в средата на историята, беше хвърлен в затвора. И там, дъщерята на пазача, се смилила над "бедния и очарователен господин Жабок" и му занесла в затворническата килия "три препечени филии, дебели колкото палец, и намазани толкова обилно с масло, пропило и капещо от филиите с чаша ароматен и подсладен със захар чай".
Слюнките ми потекоха.
И тогава и сега.
И цялата история в книгата, за мен опря до препечените филии.

По-после с "надка ми", в Аachen, в общата й кухня, на Mattschö-Moll-Weg 10, ядяхме препечени филии с масло и си плачехме, или по-скоро преглъщахме сълзи с чай от лайка.
Моят със захар, нейният без.
Въобще голяма мъка беше онази зима.
И сега, като си пишем писма, спомене ли "препечена филия с масло", значи е много тъжна.
Както и аз.
Обикновено през зимата.

И въобще препечената филия сега, ми е като слънцето и високите температури през лятото. Отпуска ме и ми разсейва черните мисли.
Прави ме лека, хрупкава и сочна.
И почти забравям, че кожата ми се бели от студа навън.
Или, въобще че излизам навън след сериозни увещания, как трябва да го направя.
А така обичам да лентяя на припек.

Сега се вторачвам във фурната.
Тя ми източника на душевен комфорт. Препечени филии. Аромат на ванилия или канела. На ябълки и круши. И дюли. И тиква.
Само часовникът й ме стряска понякога, когато иззвъни.
Де да можех да се чувствам, като препечена филия през цялата зима.
С масло.
И сол.
Боже, как мразя студа. Студените ръце. Студените крака.
И оскъдното слънце.
Знам, и преди съм го казвала.
Нищо. Ще отмине. Като всяка година.
А дотогава, филии.
Препечени филии с масло.
И мъничко сол.



----------------
* тук е мястото да напиша:

ТЪРСЯ "Шумът на върбите" на Кенет Греъм.
на български за предпочитане.

9 коментара:

Unknown каза...

cunk filijke,
men me razsmia s tozi ti post. i si te predstaviam hrupkava i napoena s maslo, kape6to maslo ot kusite ti kosi...
use6ta li se, 4e sum izgladniala kato vulk i haljuciniram?
az 4ak sega razbrah za shabata kakva bila istoriata... po-dobre kusno ot kolkoto nikoga :-)

milk каза...

вероятно от "шумът на върбите", надко ми, идва историята за жабата.
аз тази жабя я изхвърлих.
много тъга ми носеше.
не беше 4естно.
но пък колко добре ме караше да се чувствам до един перод време.
най-прекрасната жаба в живота ми.
без о4аквания, за след като я целуна.
много беше красива.
и мека.
ма, пък колко филии с масло изядохме.
знаеш ли, с теб съм изяла най-много препе4ени филии с масло, отколкото с всеки друг.
цунам те.

simona34 каза...

Знаеш, Милк, много съм далеч. Затова, мога ли да ти предложа ето тази помощ:
http://www.knigi-bg.com/?p=productsMore&iProduct=5234&sName=%D8o%EC%FA%F2-%ED%E0-%E2%FA%F0%E1%E8%F2%E5

ако съм сигурна че ще си дойда за коледа, нямаше да ти дам линка, а щях да ти я подаря лично:-)

simona34 каза...

пак аз!
Билет за идване на Коледа- купен бил, аз не съм разбрала (за мен това е нормално- винаги последна разбирам, добре, че не ми споделиха в деня на полета, все пак).
Ако до тогава не си намерила книгата, ще я намеря аз. ("до тогава " е 15 декември).
Ти ще почепиш препечена филийка-една(за мен без масло, моля).

milk каза...

симона, и ти си една безценна.
аз се бях навряла в една детска електронна книжарница. и от там още 4акам "зай4ето питър", при все 4е ве4е купих безбожно скъпото ново издание. добре, 4е поне още имах коса, пък продава4а беше по4ти набор и раздели комплекта, та се разминах с половината.
книжки и пари.
от там и шумът на върбите 4акам, ве4е една година.

тази я поръ4ах.
на теб, оба4е ако ти остане време, и без книга, ела. за препе4ена филия. или сладкиш.
по избор.

Анонимен каза...

За разнообразие опитайте със сирене или шарена сол. Също и с мед. Опитайте и черен чай, вместо чай от лайка. За предпочитане с малко milk :)

milk каза...

а знаеш ли, 4е прясното мляко всъщност е вредно?
в него има над 50 живи хормона.
пастьоаризацията не е достатъ4на преработка, защото не се достигат 100-те градуса.
затова на бебетата се препоръчва, кисело, животинско, а не прясно.

мед не оби4ам.
мразя 4убрица.
пък и сиренето не ми е най-любимо.
остава пак препе4ена с масло.
и сол.
:D
ааа, и 4ерният 4ай ми е гор4ив и силен.
направо, мъка.

* milk, в случая няма общо с млякото, а с милкана. :)

Анонимен каза...

Що ли ми трябваше...

milk каза...

:D